costarica-mathijsenlianne.reismee.nl

Dag 5

Na heerlijk geslapen te hebben worden we tegen 6uur wakker en stappen langzaam uit bed. Onze spullen worden weer bij elkaar geraapt en netjes ingepakt, en de was die buiten over het balkon hing is zo goed als droog. Het heeft vannacht gelukkig niet geregend. We ontbijten met rijst en zwarte bonen, wat tot onze verbazing erg lekker is, en om half 9 zijn we startklaar. Vandaag schijnt, na de bedevaartstocht van gisteren, een feestdag te zijn in Costa Rica, wat ook blijkt als we ergens een pinautomaat proberen te vinden. Alle banken die we vinden in de wijde omgeving van Cartago zijn gesloten en ons geld is zo goed als op (papa en mama, help!). Met onze laatste colonnes gooien we de tank van de auto vol, worden in alle haast even halt geroepen door 2 ossen met juk en een grote kar met hooi die de grote weg oversteken (geen zachte juk en lichte last deze keer), en knallen weer door in de richting van Uvita, een surfdorp aan de oostkust van Costa Rica. Op naar de pacifische oceaan!

Per ongeluk, of per toeval, komen we langs parque Nacional Los Quetzales. Hier schijnt de Quetzal in hele kuddes voor te komen, dus vol goede moed parkeren we de auto en volgen een paadje het bos in. Na een half uur lopen zijn we nog nergens en hebben we nog geen fatsoenlijke vogel gezien, dus besluiten we terug te lopen en een klein stukje met de auto een bospad in te rijden. Ook dit pad dreigt nergens op uit te komen en met grote moeite komt onze 4wd weer terug op de verharde weg. Helaas geen Quetzal gezien, waarschijnlijk omdat ze niet wisten dat we langs kwamen..

We rijden door richting Uvita en 20km voor onze eindbestemming van vandaag komen we langs de Nuayaca waterfalls. Dit schijnen 2 mooie watervallen te zijn, dus schrijven we ons in en beginnen met de hike van 4km door het bos. Het is 3 uur als we weglopen van de auto en er wordt ons aangeraden vóór 5uur terug te komen lopen aangezien je anders niet voor het donker weer terug bent. Het is tijdens het lopen verschrikkelijk warm en overal giga steil, en van alle kanten komen ons al bezwete mensen tegemoet. Na 3km vinden we 2 super grote papegaaien in de boom, die zich rustig door ons laten fotograferen.

Eindelijk komen we tegen 4uur bij de watervallen, genieten een paar seconden van het spektakel en sprinten weer terug naar de auto.

Bij kilometer 3 is nog één papegaai overgebleven, maar hij is een klein stukje lager gaan zitten. Wat een mooi en groot beest!

Weer terug bij de auto gekomen knallen we door naar Uvita. We slapen vannacht bij hotel Tucan, waar ook plek is voor onze mooie tent. Het lukt ons om voor het donker onze tent opzetten en als dit gedaan is koken we een heerlijke pasta voor onszelf. We zijn alleen vergeten vlees te kopen... Met een volle maag genieten we van een warme, en voor de liefhebbers en de mensen die niet opletten (Lianne) een koude douche. Ook de gratis koffie en hangmatten doen ons goed, we voelen ons weer als herboren..

Lianne zoekt eencamping voor morgen op, we gaan verder richting Corcovado nationaal park. Dit schijnt de meest biodiverse plek op aarde te zijn.. kom maar op!