costarica-mathijsenlianne.reismee.nl

Dag 10

Om 7 uur staat ons ontbijt klaar. De eigenaar van het huis, we zijn er achter gekomen dat hij Rudolf heet (hoe kan het ook anders..), heeft er veel tijd in gestoken. Gebakken ei, gebakken worstjes, gebakken kaas en eigen gebakken brood, ook Rudolf vindt het brood uit de supermarkt niet lekker. Na tien keer ontbijten met gebakken ei en worstjes en rijst en bonen beginnen we wel een beetje te snappen waarom de meeste vrouwen hier niet erg mager zijn. Om half 9 pakken we onze was, die nog steeds niet helemaal droog is, in en nemen we afscheid van Rudolf, de poedel van Rudolf en het mooie huis van Rudolf. We gaan richten Quepos waar we een automaterialenshop opzoeken om onderdelen te kopen voor onze kapotte auto, Mathijs denkt uiteraard het probleem zelf te kunnen fixen. Helaas zijn de nodige onderdelen niet beschikbaar en worden we doorverwezen naar de garage een paar meter verderop.

Als je het over een chaos hebt, dan heb je het over deze garage.. ik bedoel, in onze schuur is het een rotzooi, maar dit slaat echt alles. Overal wordt naar de bewuste bout gezocht, alle lades en bakjes worden overhoop gegaald en als ze eindelijk iets vinden wat op een schroef lijkt wordt er gelijk geknutseld. Helaas, deze past niet.. Er wordt stiekem een beetje verfrommeld geld afgegeven en één van de twee mannen vertrekt met de auto en komt 10 minuutjes later terug met een grote fles ranja en een bout, en weer 5 minuutjes later rijden we met een complete auto weer verder in de richting van Monteverde. Dit hele geintje heeft ons maarliefst €7,40 gekost, gelukkig wordt het wel vergoed door Nomad America...

We rijden door langs de kust omhoog in de richting van Tarcoles waar we even stoppen bij een brug die bekend staat om de krokodillen die eronder liggen. En hier is niks aan gelogen.. Onder de brug liggen een stuk of 25 grote krokodillen te zonnen!

We genieten even van het uitzicht, maar omdat er weinig actie is hebben we het met een kwartiertje wel gezien om vervolgens weer verder naar het noorden te rijden. Halverwege pikken we Punteras nog eventjes mee, wat al van ver is aangegeven, halen onze lunch in de supermarkt en rijden door richting Monteverde. De laatste 20 kilometer gaat over een super slecht zand/gravelpad erg stijl de bult op, waar we alleen in de 1e versnellingen omhoog komen. Daar waar we eerder gelijk om zouden draaien, heeft de ervaring ons geleerd dat dit nog wel eens een drukke doorgaande weg kon zijn, en rijden we door. Uiteraard zijn we wel benieuwd waar we uitkomen en òf we wel ergens uitkomen...

20 heftige kilometers later komen we in een klein dorpje waar we na enige moeite onze geboekte slaapplek vinden. Helaas hebben de beste mensen al 3dagen geen internet, zijn ze vol geboekt en moeten we wat anders zoeken wat gelukkig snel gebeurt is. We zijn in Barrio Orquídeas, vlak bij nationaal park Monteverde en slapen in het hammock house. Hier zijn, zoals de naam van het hostel al doet vermoeden, veel hangmatten waar veel gebruik van gemaakt wordt. Omdat Monteverde redelijk hoog boven zeespiegel ligt, kun je vanaf hier, als je goed je best doet, de oceaan zien liggen. Vanuit de hangmat kun je het boven de oceaan zien onweren, wat een mooi gezicht geeft, totdat het langzaam dichterbij komt... We eten in het tree House restaurant, voor Lianne wraps en voor Mathijs een of ander vaag lokale platte ronde schijf van deeg met daarbovenop stukjes vlees en groenten, een biertje en een mora (blauwe bessen)smoothie.

Daarna gaan we snel weer terug naar de hostel omdat we om kwart voor 7 opgepikt worden voor de jungle nightwalk.

Om half 7 is het pikkedonker en het onweer komt steeds dichterbij. Herinneringen van de jungle nachtwandeling van vorig jaar in Maleisië flitsen voorbij. Hier begon het ook vlak voor de wandeling ontzettend hard te regenen en onweren.

Als we om kwart voor 7 opgehaald worden door een busje is het gelukkig nog droog en als de wandeling begint is het zelfs gestopt met onweren. Snachts zitten alle dagdieren lekker stil te slapen en komen de nachtdieren in actie. Zo heb je meer kans om wat te zien. De wandeling duurt ongeveer 2uur en we zien veel verschillende dieren. Onze gids Herbert laat ons onder andere kikkers, vuurvliegjes, luiaarden, slangen, tarantulas, vlinders, wandelende takken en nog meer kleinere insecten zien. Super gaaf om te zien allemaal!

Half 10 zijn we weer terug in de hostel, we zitten ver boven de zeespiegel en het is behoorlijk koud nu. Het is tijd voor een biertje, tijd om te douchen en tijd om te slapen.. morgen gaat vroeg de wekker want we gaan naar Nationaal Park Monteverde, hier mogen maximaal 100 mensen tegelijk naar binnen en wij willen graag bij de eerste 100 horen! Welterusten